Čisto vsak med nami ima v telesu prisotne antioksidante in proste radikale. Nekatere antioksidante proizvede telo samo spet druge pa moramo vnesti v telo s hrano. Naše telo, pa kot stranski produkt celičnih procesov tvori radikale in v boju proti njim nastopijo antioksidanti. Ampak kaj sploh so antioksidanti in radikali?
KAJ SO RADIKALI?
Prosti radikali so atomi ali molekule, ki imajo proste (samske) elektrone v zunanji orbitali kar jih dela zelo reaktivne zaradi tega pa reagirajo v telesu z beljakovinami, lipidi (maščobami), nukleinskimi kislinami… V telesu nastanejo pri celičnem dihanju, ki pa jih celica sproti odstranjuje. Pri tej točki, pa je vredno poudariti, da je optimalno ravnovesje med antioksidanti in radikali v telesu nagnjeno rahlo na stran radikalov.
Če pa se to ravnovesje poruši in je nastajanje radikalov v telesu hitrejše od odstranjevanja se v telesu pojavi stanje, ki ga imenujemo OKSIDATIVEN STRES. Do oksidativnega stresa pride, če je v telesu premalo antioksidantov, ki jih naše telo z leti vedno počasneje proizvaja, ali pa jih premalo vnesemo v telo s hrano. Hkrati pa smo podvrženi stanjem, ki v telesu povzročajo nastanek radikalov. Ti pa nastajajo ko je telo podvrženo stresu, s hrano uživamo preveč maščob, telo obremenimo s prekomerno fizično aktivnostjo, kajenjem. Na nastajanje radikalov vplivajo tudi vnetja v telesu, radioaktivna in UV-sevanja ter onesnaženost zraka in vode.
Oksidativen stres pa okvarja ali pa uničuje celice in vodi v hitrejše staranje, kronične bolezni in maligna obolenja med katere spadajo tudi: diabetes/sladkorna bolezen, ateroskleroza, hipertenzija/povišan krvni tlak, revmatoidni artritis, siva mrena, Parkinsonova bolezen in Alzheimerjeva bolezen.
KAJ SO ANTIOKSIDANTI?
Antioksidanti so molekule v telesu, ki preprečijo ali pa upočasnijo oksidacijo drugih snovi, tako da vežejo radikal in povzročijo telesu neškodljivo reakcijo, namesto da bi ta reagiral z telesu lastnimi molekulami. Antioksidante splošno najdemo v sadju in zelenjavi, saj so eni najpogostejših antioksidantov vitamini E, C in beta karoten in minerali: selen, cink, baker, mangan…. V telesu pa najdemo še veliko drugih, kot sta riboflavin in likopen. Antioksidanti pa imajo na telo še druge pozitivne učinke, kot so:
Bolj zdrava in sijoča koža,
Zmanjšano tveganje za rakom,
Zaščita pred srčno-žilnimi boleznimi,
Zmanjšajo tveganje za nastanek demence, sive mrene (katarakte) in drugimi kroničnimi boleznimi.
A tudi tukaj lahko s prekomernim vnosom povzročimo ANTIOKSIDATIVEN STRES, ki bi ga sicer s hrano zelo težko dosegli, lahko pa pripelje do njega prekomerno jemanje prehranskih dopolnil, če se ti ne jemljejo v skladu s priporočenim dnevnim odmerkom-PDV.
Zato priporočamo jemanje prehranskih dopolnil z antioksidanti ljudem, ki se jim pokažejo znaki oksidativnega stresa, to so utrujenost in zmanjšana koncentracija. Ali pa imate dokazano pomanjkanje katerega od vitaminov ali drugih antioksidantov, kar lahko hitro, natančno in enostavno preverite z mineralogramom v Masažnem terapevtskem centru Tamara. Vsekakor, pa dodatnega uživanja ne potrebujejo športniki, katerih telo je prilagojeno na napore in je telo samo navajeno uravnavati ravnovesje z radikali.

Z antioksidanti izboljšamo zdravje možganov, srca in ožilja ter zmanjšamo tveganje za rakom in drugimi boleznimi ter upočasnimo staranje. Za zdrave ljudi, pa lahko dodajanje prehranskih dopolnil naredi več slabega kot dobrega, zato je dovolj, da jih uživamo zgolj s hrano.

10 ŽIVIL Z NAJVEČ ANTIOKSIDANTI

Antioksidante boste zelo enostavno dodali v svojo prehrano in tukaj vam predstavljamo živila z največ antioksidanti (po podatkih spletne strani Superfoodly):
1. Goji jagode
2. Borovnice
3. Črna čokolada
4. Pekanov oreh
5. Artičoka
6. Bezgova jagoda
7. Fižol
8. Brusnice
9. Robide
10. Koriander
A brez skrbi, če katerih izmed zgoraj naštetih živil nimate ali ne marate, kajti še vedno obstaja veliko živil, ki sicer niso našteta zgoraj, a vsebujejo zelo velike količine antioksidantov:
Paradižnik, korenje, bučna semena, sladki krompir, granatno jabolko, jagode, listnati ohrovt, brokoli, grozdje ali rdeče vino (modra frankinja), buča, divji losos…
Za optimalno zdravje pa nekateri priporočajo, da zaužijete vsaj tri ali več živil, bogatih z antioksidanti, dnevno. Hkrati pa lahko uživate tudi v začimbah, ki so bogate z antioksidanti: klinčki, cimet, origano, kurkuma, kakav, kumina, peteršilj, bazilika, ingver, timijan/materina dušica.
Antioksidante pa lahko pridobite tudi s pijačo in ne le s hrano, saj jih veliko vsebujeta tudi kava in zeleni čaj.
ZAKLJUČEK
Antioksidanti so v telesu pomembni, da vežejo nase proste radikale in s tem preprečijo poškodbe in bolezni v telesu. Živila z največ antioksidanti so goji jagode in druga jagodičevja, ter črna čokolada in pekanovi orehi. Najdemo pa jih tudi v sadju in zelenjavi ter začimbah.
Z antioksidanti izboljšamo zdravje možganov, srca in ožilja ter zmanjšamo tveganje za rakom in drugimi boleznimi ter upočasnimo staranje. Za zdrave ljudi, pa lahko dodajanje prehranskih dopolnil naredi več slabega kot dobrega, zato je dovolj, da jih uživamo zgolj s hrano.